Stap voor stap naar een gezonde leefstijl

Stap voor stap naar een gezonde leefstijl

Stap voor stap naar een gezonde leefstijl

Het valt niet mee hè? Een gezonde leefstijl aanhouden als ieder weekend weer al die wijntjes, biertjes, toastjes, chips en stukken taart aan je neus voorbij gaan. Misschien bestaan er mensen die zo gemotiveerd zijn dat ze deze producten gemakkelijk kunnen laten staan en de hele avond doorkomen met een glaasje water, een komkommertje en misschien nog net een glas cola light. Nou, ik kan je vertellen: ik ben duidelijk níét zo iemand. Ik ben ook geen extreme bougondier, maar gezelligheid en eten en een drankje hoort voor mij echt samen als Bassie en Adriaan, als Carlo en Irene en als Ludo en Janine. You get my point.

Jojo to the limit

Jarenlang ben ik een enorme jojo’er geweest. Streng lijnen, te veel eten, streng lijnen.. een neverending story. Een periode waarin ik veel heb geleerd. In strenge periodes zag ik geen enkele lol meer in uit eten gaan, stappen of een verjaardag vieren. Daarom liet ik dit vaak aan mij voorbij gaan. Uiteraard is zo’n leventje niet vol te houden, tenzij je een echte kluizenaar bent (en daar begon het aardig op te lijken). Gevolg 1: periodes waarin je juist doorslaat naar de andere kant, waar je eigenlijk ook weer niet van kan genieten omdat je je constant schuldig voelt. Gevolg 2: het natuurlijke gevoel verliezen over alles wat met eten en bewegen te maken heeft. Ineens weet je niet meer wanneer je nou vol zit of te weinig eet, of wanneer je nou veel te veel sport of niet. Alle keuzes die met voeding of beweging te maken hebben komen ineens voort uit rationele overwegingen. Heel irritant en vermoeiend!

Herken je dit gedrag? Dan is het tijd om weer een beetje in balans te komen.

Hoe dan?

Ik geloof in een verandering in kleine stappen, maar je moet wel je (realistische!) ideaalbeeld voor ogen hebben. Wat zou je uiteindelijk willen veranderen? Hoe ziet je ideale eetpatroon eruit? En hoeveel beweeg je daarbij? In de loop der tijd heb ik een aantal dingen met mezelf afgesproken. Dit is natuurlijk ook nog steeds heel rationeel, maar als het niet lukt om ‘normaal’ te doen op een natuurlijke manier, dan moet je toch ergens de basis leggen. En dat is aardig gelukt!

Water

Heel veel water drinken. En thee. En koffie zonder suiker en melk. Het is even wennen, zeker als je iedere dag drie cappuccino’s op je werk wegtikt (echt.. zo lekker zijn ze nou ook weer niet). Maar het goede nieuws: het went echt heel snel. Ik probeer ook niet al te veel light dranken te drinken. Een glaasje ‘s avonds vind ik wel lekker, maar die liters cola zero komen echt m’n lijf niet meer in. Ik krijg nu zelfs een vervelend gevoel aan m’n gebit als ik het drink. Als je dit moeilijk vindt, probeer dan manieren te vinden om het leuker te maken. Ik heb bijvoorbeeld een mega grote theemok gekocht (soepkop size) en ik koop af en toe duurdere thee die ik echt heel lekker vind, zoals thee van het merk Clipper. Enneh, weet je hoeveel geld (en sjouwwerk!) je bespaart door de flessen cola in de supermarkt te laten staan?

Normaal eetpatroon

Omdat ik zo lang heb zitten klooien met voeding, had ik geen idee meer wat een normaal eetpatroon voor iemand van mijn lengte is. Ik heb daarom advies gekregen van een voedingsdeskundige, waar ik nog steeds erg blij mee ben. Dit lijstje probeer ik 5-6 dagen per week aan te houden. Dit zorgt ervoor dat ik doordeweeks echt niet meer hoef na te denken wat ik wel en niet wil eten. Het gebeurt wel eens dat ik iets anders eet dan mijn vriend omdat ik gezond wil eten. Zo maak ik bijvoorbeeld soms zoete aardappel of rijst terwijl hij gebakken aardappels eet. Of ik eet chicken tonight maar dan zonder de saus, en hij met. Helemaal prima toch? Wat ik ongeveer eet op een dag kun je hier zien. En weet: het gaat niet om hoeveel je eet, maar om wát je eet. Honger lijden hoeft gewoon echt niet, gewoon níét.

Weekend

En die andere één of twee dagen in het weekend geniet ik gewoon van alles! Vaak zijn feestjes, verjaardagen en festivals in het weekend. Niets fijner dan gewoon een wijntje mee te kunnen doen. Als je wat wil afvallen is het natuurlijk wel handig als je hier jezelf een beetje in de hand houdt. Zo neem ik bijvoorbeeld op een verjaardag meestal geen taart, maar wel een drankje. Die paar keer in het jaar dat er echt goed gestapt word, doe ik gewoon lekker mee.

Beweging

Beweging kan natuurlijk niet ontbreken bij een gezonde leefwijze. Om je heen hoor je vaak tips als; ‘stap een bushalte eerder uit en neem wat vaker de fiets’. Ik kan daar niet zoveel mee. Natuurlijk is het beter om de fiets te pakken in plaats van de bus, maar ik denk dat je pas echt iets aan je lijf gaat merken als je gaat sporten. Ik besloot om twee keer per week een rondje hard te lopen. Inmiddels doe ik nu ook drie keer per week een training van de bikini body guide van Kayla Itsines. En daar voel ik me heel goed bij! En een goede tip: dwing jezelf nooit tot sporten en gebruik het nooit als ‘straf’ omdat je je een keer hebt laten gaan. Het moet wel leuk blijven dames! Als ik een keer echt geen zin heb, ga ik ook gewoon niet. Zonder dit een andere dag te compenseren of zonder me daar schuldig over te voelen.

Goede verzorging

Jezelf goed verzorgen en je goed voelen heeft veel te maken met voeding en beweging, maar waar ik me nóg beter door voel is een goede verzorging van m’n uiterlijke ik. Een goede douche nemen, een gezicht- en haarmasker gebruiken, nagels uitgebreid lakken, mooie make-up en een jurkje waar je je goed in voelt: het helpt allemaal mee om nét even wat lekkerder in je vel te zitten. En dat helpt weer heel goed mee om je gezonde leefwijze vol te houden!

En oh jawel, tijdens stressvolle periodes vreet ik nog steeds wel eens een berg chocola zegt waar je U tegen zegt (god, wat ben ik blij dat ik mijn scriptie eindelijk heb ingeleverd!). Het punt is dat je het daarna ook gewoon weer weet op te pakken. Dát is een gezonde leefstijl. Niks geen groene smoothies en quinoa ontbijtjes. Gewoon lekker normaal doen!

Hebben jullie zelf nog tips voor anderen hoe je langzaam naar een gezonde leefstijl kan werken? Ik hoor ze graag!

 

Liefs, Kim

2 thoughts on “Stap voor stap naar een gezonde leefstijl

  1. Sabine

    Aah eindelijk een normaal artikel zonder je moet dit en je moet dat!
    Alles doen maar met mate, ik eet bv geen brood meer..nu 2 weken en je ziet het duidelijk in mijn gezicht dat ik afval. Ipv brood lekker yogurt met fruit, noten of muesli. Suiker minderen helpt al zoveel. Suikers en koolhydraten met name brood, pasta en aardappelen minderen doet zoveel voor je lichaam ^^
    Frisdrank hebben wij al nooit in huis, fles limonade Is voor mijn man. Ik hou mij strikt aan thee, water met een fruitsmaakje en koffie (zonder suiker en melk braaf hè haha)
    Het Is wennen maar goed te doen.

    1. Kim Post author

      Haha wat een leuke reactie! Dat is inderdaad helemaal mijn punt: je móét niks.
      Suiker minderen helpt inderdaad veel, het zorgt er vooral voor dat je niet de hele dag aan het snaaien blijft omdat je trek hebt. En het is goed dat je minderen noemt, want minderen is niet hetzelfde als schrappen. Naar mijn idee is het gewoon echt niet gezond om bijv. alle koolhydraten of vetten uit je voeding te halen. Niet vol te houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>