Recensie: Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet

De inspiratie om te bedenken wat ik ’s avonds zal gaan eten raakt wel eens op. En zin om echt uitgebreid te koken heb ik ook niet altijd. Daarom werd ik dan ook héél blij toen het nieuwe boek van Leonie ter Veld, Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet, op de deurmat viel! Geen ingewikkelde recepten, ingrediënten waar je nog nooit van hebt gehoord of boodschappenlijstjes van een meter lang. Nee, gewoon lekker simpel, waarbij de meeste gerechten niet meer dan zo’n zeven ingrediënten bevatten. Heel studenten-proof dus!

Als het maar lekker is

Leonie ter Veld, bekend van gewoonwateenstudentjesavondseet.blogspot.nl (zo, dat is een mond vol), startte haar blog in september 2011. Sindsdien plaatst ze iedere avond een foto en het recept van haar avondmaaltijd. Leonie geeft aan dat ze koken leuk vindt, maar het moet vooral niet te ingewikkeld worden. Ook hoeft het niet altijd even gezond of goedkoop te zijn. Als het maar gewoon lekker is! Op haar blog spat het enthousiasme en vrolijkheid van haar af. En dit is perfect vertaald naar het boek wat zij heeft uitgebracht, welke bestaat uit een verzameling van de beste recepten (inclusief foto) van haar blog.20141118_172535

Superfood, maar dan anders

Het boek is verdeeld in diverse categorieën. Zo komen bijvoorbeeld de soepen, stamppotten, burgers, wraps en salades aan bod. Wat ik erg grappig vind, is dat het hoofdstuk ‘superfoods’ (godzijdank) helemaal niet over chiazaad, quinoa of gojibessen gaat. Nee, dit gaat om het echte superfood: zelfgemaakte kapsalon, hartaanvalburgers of een katerontbijt. Heerlijk!

Het boek is erg kleurrijk en bevat veel foto’s, wat het een erg aantrekkelijk boek maakt om gewoon even door te bladeren. Ondanks dat het een kookboek is, heeft het ook zeker een persoonlijk tintje, met name doordat het boek vol staat met persoonlijke en grappige quotes (‘Je hebt nu gewoon een kookboek in handen van iemand die helemaal geen verstand heeft van koken! En dat vind ik zo tof!’).

Knipsel

Enthousiast en vrolijk

Leonie is in haar boek ook vooral erg eerlijk en een tikkeltje eigenwijs: ‘Ooit hoorde ik dat je niet moet koken met olijfolie extra vierge, maar dat advies heb ik nooit opgevolgd. Ik heb misschien niet veel verstand van koken, maar mijn motto is: als het maar goed smaakt. En dat doet het vaak met deze olie’. Tja, wie heeft daar nu nog iets op te zeggen?

Daarnaast steekt zij het ook niet onder stoelen of banken dat sommige recepten gebaseerd zijn op de recepten van andere kookboeken of zelfs van een vriendin. Wel erg gemakkelijk, maar haar eerlijkheid hierin maakt alles goed.
Ook haar enthousiasme is in haar boek goed terug te vinden. Het woord AWESOME (in hoofdletters) komt regelmatig voorbij en het boek bevat naar eigen zeggen maar liefst 176 uitroeptekens (ik heb ze niet nageteld). Gewoon lekker vrolijk en enthousiast dus!

Zo simpel mogelijk

Opvallend is dat Leonie best wel eens pakjes en zakjes gebruikt in haar gerechten. Het boek is hiermee niet zo geschikt voor keukenprinsessen die willen gaan voor culinaire hoogstandjes van puur-natuur. Des te meer is het boek geschikt voor mensen die van lekker eten houden maar het wel zo simpel mogelijk houden. Niets mis mee! Eerlijk gezegd wilde ik zelf een beetje afstappen van het koken met pakjes en zakjes, maar na het lezen van dit boek vraag ik me af of dat nu echt meerwaarde heeft. Sommige kruidenmixen zijn nu ook gewoon eenmaal heel lekker, toch?

-

Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet is écht een aanrader voor mensen die gewoon lekker willen eten zonder teveel gedoe. En nee, je hoeft echt geen student te zijn om dit kookboek leuk te vinden. De verrassende recepten maken het voor iedereen een ware aanvulling voor de kookboekenplank!

Boek bestellen?

Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet is bij Bol.com te bestellen voor 20 euro.

Bestel Gewoon wat een studentje 's avonds eet bij Bol.com Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet € 20,00 Bestel direct!